שעון חול

הדרך להפחתת מקדמות מס הכנסה

מקדמות מס הכנסה  הינן תשלום חודשי המשולם על ידי העסק עבור חוב מס ההכנסה העתידי . עסקים אינם רוצים לשלם מקדמות מס הגבוהות יותר מהמס הצפוי להם והפחתת וביטול  מקדמות מס הכנסה  מתבררת פעמים רבות כמשימה לא פשוטה בכלל.

חיוב מס ההכנסה של תושבי המדינה נעשה על פי נתוני הרווח השנתי והרווח מדווח לרשויות המס רק לאחר סיום שנת המס ובדרך כלל בין חצי שנה עד שנה לאחר תום שנת המס.

דיווח הרווח ותשלום המס לאחר תום שנת המס  עלול ליצור מצב שאין כסף לעסק לשלם את המיסים על רווחיו משנה קודמת כתוצאה מצריכה/השקעה/הפסד ולכן רשויות המס רצו למנוע את המצב בו הן דורשות את המס ולעסק אין דרך לשלם אותו מאחר וניצל את כל רווחיו למטרות אחרות.

כדי למנוע מצבים כאלו של חיוב מס ההכנסה באיחור כאשר העסק כבר ניצל את כל רווחיו נוצרו מקדמות המס. המקדמות בעצם מסייעות לרשויות מס ההכנסה לגבות את המס תוך כדי השנה. זה נכון שאין ודאות במהלך השנה מה הוא הרווח השנתי ממנו ייגזר המס אבל גובה המקדמות נעשה על פי הערכה של הרווח השנתי הצפוי.

איך פועל מנגנון מקדמות מס הכנסה 

גובה מקדמות המס נקבעות על בסיס אחוז מסוים מהמחזור העסקי של העסק. ההנחה שניתן להעריך מהו שיעור הרווח שייגזר מהכנסות העסק על בסיס שנים קודמות או על בסיס הענף הייחודי של העסק וכך שיעור הרווח מההכנסות יגזור את סכום המקדמה. העסק נדרש לדווח על בסיס חודשי או דו חודשי על הכנסותיו (לא רווחיו) ולשלם מקדמה על חשבון המס על בסיס אחוז מסוים מההכנסה החודשית שלו או הדו חודשית (לחץ לביצוע דיווח מקוון על המקדמות).

גובה שיעור  המקדמות נקבע על בסיס נתוני הרווח מלפני שנתיים ביחס למחזור הכספי.  הסיבות לכך הינן פרקטיות. עם תחילת השנה השוטפת עדיין אין את נתוני הרווח של העסק לשנה הקודמת, אלו יוכנו ויוגשו במהלך השנה. לכן  שיעור המקדמה נעשה על פי הדו"ח היחיד והאחרון הקיים למס הכנסה שהוא דו"ח המס לפני שנתיים. כך שאים אנחנו בשנת 2020 גובה המקדמות יקבע על התוצאות העסקיות לשנת 2018.

בעסקים חדשים גובה המקדמות נעשה על בסיס הצהרת הנישום ביחס לרווחים הצפויים לו.

מנגנון מקביל למנגנון מקדמות המס הינו מנגנון ניכוי המס במקור. מנגנון זה בעצם מחייב את מי שמשלם לעסק להפחית מהתשלום המיועד לעסק מס שנקרא מס ניכויים ולהעביר אותו ישירות לרשויות המס. במקרה זה התמורה אותה יקבל העסק תהא נמוכה יותר וההפרש שהוא מס הניכויים יחשב כמקדמה על חשבון המס. מכיוון שמדובר במנגנון מקביל לתשלומי המקדמות אז במקרה שמנכים מהעסק מס אפשר להפחית את הסכום שנוכה לנו מהמקדמה אותה העסק צריך לשלם.

הקטנת מקדמות מס הכנסה על ידי רואה החשבון והגדלת מקדמות על ידי פקיד השומה

אומנם שיעור המקדמות נקבע באופן אוטומטי על ידי מערכות המחשב של מס הכנסה אך הם נתונות לשינוי וקביעה הן על ידי רואה החשבון המטפל בתיק והן על ידי פקיד השומה. חשוב להבין שבידי פקיד השומה לחסום את האפשרות של רואה החשבון לקבוע את סכום המקדמות כאשר הוא קובע את סכום המקדמות. פרקטית עמדתו של פקיד השומה גוברת במידה והוא מחליט על שיעור המקדמות.

אז איך זה עובד ?

כל אחד יכול לפנות לרשויות המס על גבי טופס 2216/א (לחץ כאן להורדת הטופס) ולבקש הפחתת מקדמות מס ההכנסה. בדרך כלל מי שיש לו רואה חשבון או יועץ מס המייצג אותו – המייצג עצמו רשאי לבקש במהלך השנה הפחתה של מקדמות מס הכנסה עבור עסקים הנעזרים בו בדיווח לרשויות המס. יחד עם זאת במקרים מסוימים רואה החשבון נחסם מלבצע הקטנת מקדמות ופקיד השומה קובע מקדמות גבוהות יותר – פעמים רבות גבוהות מדי עד כדי כך שהן מביאות למשבר תזרימי העשוי להתגלגל עד סגירת העסק. מקרים אלו דורשים התערבות מקצועית משפטית וזכותו של בעל העסק לערער על קביעת המקדמות ואף לפנות לבית משפט. להלן חלק מהמקרים שבהם פקיד השומה יתערב ועשוי לקבוע בעצמו את גובה המקדמות:

  • חקירה פלילית בחשד להעלמת הכנסות המעידה שהכנסות העסק היו גדולות מאלו שדווחו.
  • פיגור בהגשת דוחות המס.
  • סגירת חברה בבעלות אותו בעל מניות ללא תשלום מלוא חובות המס וחשש פקיד השומה שהמקרה יחזור על עצמו גם בחברות נוספות.
  • מידע מודיעיני על גידול צפוי ברווחים.
  • עסק ששילם מקדמות בחסר בשנה קודמת ונאלץ לשלם תשלום מס נוסף כדי לכסות את הפער בין המקדמות ששולמו למס הסופי שנקבע.

 

תפיסת אי רישום תקבול בעסק על ידי רשויות המס. במצבים אלו ברירת המחדל היא פסילת ספרי העסק לשנה בה לא נרשם התקבול. המשמעות היא כי רשויות המס לא סומכות על ספרי העסק כבסיס לדיווחי ההכנסות והרווחים לאותה שנה. במקרים אלו רשויות המס מבצעות שומה אלטרנטיבית המבוססת על הערכה בהתאם לנתוני העסק ובדרך כלל חיוב המס יהיה גבוה לאין שיעור ביחס לדיווחים על פי ספרי העסק. הציפיה לחיובי מס גבוהים משמשת סיבה טובה להגדלת המקדמות כדי שיתאמו לשומה הצפויה.

משרדנו טיפל בהצלחה במקרים רבים של העלאות שרירותיות של מקדמות המס ובעניין זה ניתן להתייעץ עם משרדנו.

אין החזרי מקדמות במהלך השנה שבה שולמו

על פי חוק לא ניתן להחזיר מקדמות ששולמו כבר במהלך השנה שבה שולמו. החזר של מקדמות ששולמו ביתר ביחס למס הסופי יכולים להיות מוחזרים  רק לאחר קליטת ותקצור דו"ח שנתי.

מטעם זה חשוב להבין שקביעת מקדמות הגבוהה ביחס לרווחי העסק לא רק צפויה להשפיע על תזרים המזומן העסק השוטף במהלך השנה אלא עשויה ללוות את העסק גם בשנה הבאה ועד לקבלת ההחזר הצפוי עם הגשת הדו"ח השנתי.

הקושי הרב להשיב מקדמות הוא דווקא לחברות אשר נתונות בקשיים כלכליים ואינן מצליחות להגיש את דוחות המס או חברות בהליך פירוק אשר בסופו של דבר לא הגישו את הדוחות. אי הגשת הדוחות מונעת, על אף ההפסדים הגדולים, את השבת המקדמות ששולמו ביתר בשנים בהן לא הוגש הדו"ח.

על פי חוק דו"ח של חברה שאינו מבוקר אינו נחשב כדו"ח שהוגש לצרכי מס. אף על פי כן משרדנו מתמחה בפניות הנעשות לרשויות המס לשם השבת מקדמות שלא הושבו בחברות בפירוק ואחרות.

ההשלכות של אי הפחתת מקדמות מס הכנסה

תשלום ביתר של מקדמות מס עשוי ליצור כתוצאה מהגשת הדו"ח השנתי החזר מס הנובע מההפרש בין סכום המקדמות ששולמו במהלך השנה לבין המס אותו יש לשלם בפועל.

את החזר המס על פקיד השומה להחזיר לנישום תוך 90 יום כולל ריבית והפרשי הצמדה מסוף שנת המס. לכאורה פשוט וקל. יחד עם זאת בידי רשויות המס קיימת אפשרות להותיר את ההחזר כולו או חלקו במידה ויפתחו בהליכי שומה כנגד מי שמגיע לו ההחזר.

אם להיות פרקטים כאשר צץ החזר משמעותי פקיד השומה רשאי להכניס את תיק העסק לתוכנית עבודה לבחון את רווחיו ולהוציא שומה הקובעת חיובי מס אחרים מאלו שעליהם הצהיר בעל העסק. שומה שכזו מקנה לפקיד השומה את האפשרות לעכב את ההחזר. ברור שהחזרים גבוהים יגרמו לבחינה דקדקנית של העסק טרם קבלת אישור על החזרתם. מכאן עולה גם החשיבות שרואה החשבון וגם בעל העסק יקפיד להיות עם יד על הדופק ביחס לרווחים הצפויים, למס הצפוי ולמקדמות המס  המשולמות במהלך השנה. בכל פעם שקיימת אי תאימות בין מקדמות המס למס הצפוי חשוב עוד במהלך השנה לבצע התאמות במקדמות כדי שלא ייוצר הפרש אשר בין אם הוא חיובי ובין אם הוא שלילי הדבר עלול לגרום לקשיים לעסק מול רשויות המס.

אז איך מצמצמים את מקדמות מס ההכנסה

מקדמות המס אמורות לשמש את תשלום המס בגין השנה השוטפת. כל החלטה שנעשית על ידי פקיד השומה להגדלת המקדמות עשויה לשבור את היחס העדין בין הרווחיות לתזרים השוטף.  פעמים רבות קביעות פקיד השומה הינן שרירותיות ואינן מתבססות על נתונים אובייקטיביים של העסק הספציפי. לעתים נעזר פקיד השומה בתדריכים כלכליים או בנתונים לא מאומתים כדי לקבוע את גובה המקדמות. היו גם מקרים בהם הגדלת המקדמות נועדה לשרת תשלום מיסי עבר.

כל פעולה של חיוב מקדמות שלא נועדה לשרת את מטרתם של המקדמות, קרי, תשלום המס השוטף על רווחי העסק היא פעולה שיכולה להיחשב כפעולה שלא נעשתה כדין. לנישום קבועה זכות בחוק לערער על גובה המקדמות אשר קבע פקיד השומה.

דרך הערעור צריכה לכלול ראשית בחינה וניתוח של דיווחי העסק. יש להכין ניתוח עדכני של הרווחיות בצורה מבוקרת. לאחר מכן יש לבחון את הליקויים אשר צוינו על ידי פקיד השומה להגדלת המקדמות ולבסוף יש להכין ערעור מסודר לפקיד השומה ובמידת הצורך לבית המשפט. יחד עם זאת פעמים רבות הדרך לפתור בעיות במשרדי השומה היא הידברות. בסופו של דבר פקיד השומה מבקש להבטיח את גביית חובות המס העתידים וקיימים מנגנונים רבים כדי להבטיח את החובות ולהניח את דעתו של פקיד השומה.

בסופו של דבר עתיד העסק מונח על הכף ועסק קורס לא יניב הכנסות מס למדינה. האיזון העדין הזה יש לשמרו על ידי ראיות ביחס לתוצרי המקדמות הגבוהות.

משרדנו מטפל בהפחתת תשלומי מקדמות ובסוגיות שומה כדי להבטיח את המשך פעילותו של העסק.

הכותב, עו"ד קובי כהן, שימש כמנהל היחידה לפירוקים ופשיטות רגל במס הכנסה וכפקיד שומה היחידה הארצית וכיום שותף בפירמת המיסים כהן@כהן